Hem Start - camping Vårt ekipage Vinter Sommar Storhogna

Dagbok sommarsemester

Detta är historien om fem personer (Mathias Sundin-pappa, Mia Thors-mamma, Emil Thors-storebror 7 år, Moa Thors-lillasyster 3 år & Vivianne Thors-mormor) som åkte på sin första husvagnssemester tillsammans.

Måndag 3 augusti

Vi lämnade Bergsåker vid tiotiden i strålande sol. Rutten hade ändrats så sent som i går kväll och nu tog vi Rv86 mot Bispgården. Lugnt med trafik så vi puttrade fram i 80-85 knyck. I Bispgården svängde vi vänster in på Rv87 för vidare färd mot Östersund. Strax före tolv stannade vi precis innan Hammarstrand på en av många jättefina rastplatser längs Indalsälven. Korv med bröd tillagades och förtärdes. Barnen lekte och alla gick på toa.

Färden fortsatte mot Östersund. Vägen är bättre här och tempot pendlade kring 90 km/h. Kvart i två svängde vi in i Östersund där vi parkerade i närheten av Jamtli. Inne på Jamtli tittade vi på djur och gamla hus. Barnen lekte i Hackåsgården. Besöket avslutades med en fika på cafét och lite shopping i butiken.

Vid halv fem styrde vi ut ur Östersund. Vägvalet blev nu E45 norrut. Efter drygt två mil kom vi till Lit där campingen ligger vid Indalsälvens strand. Fick en plats vid den lilla tjärn där badplatsen och lekplatsen ligger. Barnen hann både leka och bada under kvällen. Vi åt alla lasagne och njöt av ett glas rött. Dusch och en glass vid servicehuset och sedan god natt.

Dagens sträcka: 23 mil (Svall-Ösund-Lit)
Dagens väder: klart till halvklart och drygt 20 grader

Tisdag 4 augusti

Vi vaknade vid åttatiden. Vädret var ganska grått. Vi tog ganska lång tid på oss att äta frukost, göra morgontoalett och packa ihop så vi kom inte iväg förrän vid 10.30. Färden fortsatte norrut efter E45. OK väg och inte så mycket trafik.

I Strömsund svängde vi vänster in på väg 342 mot Gäddede. Till att börja med såg vägen ut som ett lapptäcke men sedan blev det bättre. Vädret klarnade allt mer och lagomt till lunchtid så sken solen genom de tunna dismolnen. Vi hittade en rastplats längs Flåsjön där vi stannade och åt soppa/kräm/toast/nudlar. Efter en stunds lek och ett toalettbesök så fortsatte färden.

På väg mot Gäddede mulnade det allt mer. Vissa partier av vägen var väldigt fina där det fanns flera platser att stanna och fika/campa på längs sjöarna. 3 mil innan Gäddede började det regna lite. Vi hade bestämt på lunchen att vi skulle stanna i Gäddede så vi letade oss fram till campingen och hittade en plats i närheten av vattnet. Vi har tältande tyskar och norska husvagnspensionärer som grannar.

Vi tog en tur ner på byn där vi handlade och tankade. Eftersom det fortfarande är lite duggregn så ägnas tiden åt att spela lite spel och titta på tv. I morgon styr vi kosan upp mot fjällen.

Dagens sträcka: 21 mil (Lit-Strömsund-Gäddede)
Dagens väder: halvklart till mulet och i kväll lite regn.

Onsdag 5 augusti

Vaknade som vanligt vid åttatiden. Halvklart väder och full fart på campingen. Vi kom iväg vid kvart i tio och började vår klättring mot Stekenjokk. Vägen var gropig, kurvig och delvis brant (upp och ned) så tempot låg kring 50-60. Vacker utsikt i Jorm och Stora Blåsjön. Så småningom närmade vi oss trädgränsen och passerade den vägbom som 9 månader om året stänger vägen. När vi passerade vägens högsta punkt (876 m.ö.h) så hade vi klättrat ca 570 höjdmeter sedan morgonen.

Vid Stekenjokks nedlagda gruva stannade vi och åt lunch. Vi hade då sett tre renar och åtskilliga snöfläckar dock allt på avstånd. Efter lite lek fortsatte vi nedåt och passerade såväl Klimpfjäll som Saxnäs. När vi kom till Trappstegsforsarna så stannade vi och fikade. Vackert! Efter lite funderingar så bestämde vi oss för att fortsätta ned till Vilhelmina.

Strax innan Vilhelmina kom vi till Kolgårdens camping som från vägen såg mycket idyllisk ut. Detta visade sig vid en närmare koll vara sant. På en gräsklädd talludde ligger ett tjugotal elplatser precis vid stranden. Litet och familjärt och mycket välvårdat. Underbar kvällssol fick vi till middagen. Efter en promenad och en fjärde omgång av "kasta sten" i sjön så kröp vi in i vagnen för kvällen.

Dagens sträcka: 24 mil (Gäddede-Stekenjokk-Vilhelmina)
Dagens väder: halvklart till mulet och ca 20 grader

Torsdag 6 augusti

När vi vaknade i morse låg dimman tät. Vi bestämde oss för att göra ett besök inne i Vilhelmina innan vi avgjorde om vi skulle stanna kvar eller åka vidare. Vilhelmina centrum är ganska mysigt med ett flertal butiker och där ICA har en hel undervåning med allt möjligt så som leksaker, kläder, möbler, böcker med mera. Vi shoppade en del och återvände till husvagnen för att äta lunch och packa ihop eftersom det fortfarande inte klarnat.

Under lunchen så blev det helt plötsligt helklart väder och strålande sol. Snabbt beslut att stanna. Barnen gick och badade och jag flyttade vagnen ännu närmare vattnet. Ut med markisen för lite skydd från en allt hetare sol. Svettigt så det blev ett dopp för mig och mamma med. Mormor höll sig dock i vattenbrynet.

Eftermiddagsfikat bestod av kaffe och nybakat fikabröd inhandlat på kondis inne i Vilhelmina. Barnen tog ännu ett dopp och vi andra njöt av sol respektive skugga. Så småningom riggade vi för middag då vi fick chans att prova vår nya gasolgrill. Grillat kött/korv/köttbullar med potatissallad. Grekiskt bröd med olivröra till förrätt och lite bag-in-box-rött till alltihopa. Mer lek och kasta sten och en hel kväll ute innan det blev dags för barnen att sova. I morgon planerar vi att åka mot Tärnaby men vi återvänder gärna till den här campingen igen.

Dagens sträcka: 2 mil (Lövliden-Vilhelmina t.o.r 2 ggr)
Dagens väder: Först dimma sedan strålande sol och 23-24 grader.

Fredag 7 augusti

Strålande vacker morgon. Vi packade ihop och var på väg vid 09.40. E45 norrut i ganska bra tempo. Några kilometer vägarbete som sänkte ned farten till 40-50 men annars lugnt och fint.

I Storuman svängde vi västerut på E12:an mot Tärnaby. Tanken var att hitta en rastplats en bit inöver där vi kunde äta lunch men rastplatserna lyste med sin totala frånvaro. Vi körde därför ända upp till Tärnaby där vi tog en plats precis bredvid forsen. Lunch som bestod av paj respektive makaroner och köttbullar intogs. Även nu fick markisen göra nytta eftersom det var 30 grader vid vagnen och skugga behövdes.

Vid tvåtiden hade vi packat med oss lite fika och åkte en liten väg upp mot Laxfjället. Sista kilometern får man gå (brant uppför) så fem svettiga personer njöt sedan av lite festis och bulle uppe på toppen. Vacker utsikt åt alla håll. En hel del snöfläckar. Fortfarande kav lugnt och 26 grader varmt i skuggan (enligt biltermometer). Vi knatade tillbaka ner efter ett tag.

I stället för att åka tillbaka till vagnen så tog vi en tur med bilen. Vi åkte på baksidan av Tärnabyfjället runt sjön Stor-Laisan. Vi upptäckte en jättefin strand och fick hjälpa en Mercapickup upp ur diket. Målet för trippen var Hemavan där vi handlade och åt glass. Vi tog sedan E12:an tillbaka till Tärnaby och till vagnen där middag tillagades. Middagen åts på vagnens skuggsida för det var för varmt!

Efter middag och diskning så åkte vi tillbaka till badplatsen som vi upptäckte tidigare. Moa, Emil och pappa tog ett rejält kvällsbad. Otroligt vackert med kvällssol och snö på fjällen. Lång badstrand som även var långgrund. Jag gick ut jättelångt ut och vattnet gick ändå bara upp till naveln. Sandiga och trötta åkte vi sedan tillbaka till vagnen. Nu har barnen somnat och vi laddar för att åka in i Norge i morgon. Förhoppningsvis sover vi gott till bruset från forsen utanför fönstret.

Dagens sträcka: 20 mil (Vilhelmina-Storuman-Tärnaby) + utflykt till Hemavan 5 mil
Dagens väder: Klart väder och väldigt varmt (25-26 grader i skuggan)

Lördag 8 augusti

Ännu en morgon med sol! Vi var snabba och rattade ut från campingen redan strax efter halv tio. En mil väster om Tärnaby svängde vi vänster på vägen som går över till Hattfjelldal i Norge. Skyltar om vägförbättring i 18 km...lät inte bra. Vägen var dock nyasfalterad och färdigmålad så härligt...i 7-8 km innan det blev grusväg och slutligen knappt farbart. 20-30 km/h på grov makadam blandat med vanligt grus. När vägarbetet var slut kunde vi dock stanna och konstatera att bil och vagn var lite skitig men alla däck var hela och inget hade rasat inne i vagnen. Vi hade dock sett två andra bilar på campingen som åkte omkring med reservhjulet på så vi var lite oroliga.

Nu tog en vindlande och vacker väg över fjället vid. Efter ytterligare drygt en mil passerade vi gränsen till Norge. Mycket snö kvar på fjällen. Som vanligt i Norge var det fin väg men smal och mycket kurvig. Svärmor ömsom berömde den vackra utsikten ömsom stönade över att vi nog skulle hamna i en djup ravin!

I Hattfjelldal stannade vi och handlade lite mat. Äntligen fick man köpa Sjokade (bredbar mörk choklad att ha på mackan) samt nybakt norskt bröd. Barnen lekte i en lekpark under tiden. Fortsatte västerut på väg 73 och som vanligt när det börjar bli lunchtid så lyser rastplatserna med sin frånvaro. Vi körde fram till E6:an och svängde söderut. Efter en par mil dök en avkörning längs med älven upp och där stannade vi. Lunchen bestod av mackor med avocado, skinka, dijonsenap och diverse grönsaker. Även en macka med Sjokade slank ned.

Fortsatte söderut längs E6:an. Det är ganska otroligt att Norges pulsåder är av samma standard som en halvtaskig länsväg på hemmaplan. Vi stannade på en mack för att tanka och i direkt anslutning till den låg Harrans camping som såg fin ut så vi svängde ner där. Stora gröna ytor i närheten av älven, en lekplats med studsmatta och gott om utrymme gjorde att vi stannade för natten.

Efter riggning av vagn, markis och sittgrupp så fikade vi kaffe/saft med glass. Barnen lekte en del men det var väldigt varmt så det blev ganska passivt. Sen middag av samma anledning. Pasta med skinksås. Moa var jättetrött och gnällde mest så hon fick tidig flaska och somnade. Övriga satt ute och spelade spel. När Emil somnade så spelade vi kort. Helt plötsligt började det falla regndroppar så vi röjde ner markis och sittgrupp på tre röda. Det kom dock inget mer än några droppar. Nu lägger vi oss för att sova och det är fortfarande väldigt varmt både ute och inne.

Dagens sträcka: 22 mil (Tärnaby-Hattfjelldal-E6:an-Harran)
Dagens väder: Soligt (27 grader varmt) + några regndroppar i kväll

Söndag 9 augusti

I natt har det faktiskt regnat lite grann. När vi vaknade var det ganska mulet. Solen sken igenom en del. Mia har sovit i främre gruppen i natt för det var så varmt i överbädden bak i vagnen. Det gick snabbt och smidigt att bädda fram trots att vi aldrig gjort det förut.

Vi blir snabbare och snabbare för varje dag. Idag var vi på väg redan halv tio. Vi fortsatte E6:an söderut. Även om vi nu var på en lägre nivå så är det fantastiskt hur skiftande och dramatiskt landskapet är i Norge. Från 30 m.ö.h. till 300 m.ö.h i ett kick och sedan lika snabbt ner igen. Utifrån detta är det ganska bra att bilen har dragit precis litern i snitt på den här resan med tanke på hur mycket upp och ner det har varit.

En annan sak som skiljer Norge från Sverige är att där är i princip allt stängt på en söndag. Vi hade tänkt stanna och handla upp våra norska pengar men inte ens stormarknaderna i Steinkjer var öppna. Fortsatte i stället söderut till Verdal där vi svängde vänster in på väg 72 mot Sverige och Åre. Även denna väg är vindlande och fin. När man passerat gränsen så är man drygt 600 m.ö.h och då var man vid havet några mil innan.

Som vanligt råder det brist på bra ställen att stanna vid lunchtid så vi beslutade att åka till Tännforsen och äta lunch. 12 kilometer innan man kommer ner på E14 så blev det ytterligare ett vägarbete och även denna gång enorma mängder grovt grus. Krypfart igen! Välbehövlig avstickare till Tännforsen där vi åt Regnbåge på Jämtskt vis. Moa ville först inte gå in i restaurangen eftersom de hade en uppstoppad björn!

Efter maten gick vi ner till det vackra fallet där vi tittade runt och tog lite kort. Jobbigt att gå upp till bilen igen. Tillbaka ut på vägarbetet i några kilometer innan vi nådde ner till E14. Efter ytterligare någon kilometer svängde vi ner i Duved och till Camp Duved där vi ställde upp vagnen.

Vi tog en tripp in till Åre där vi fikade i lobbyn på Holiday Club och sedan handlade på ICA. Nu var det riktigt varmt igen! Tillbaka till vagnen där vi åt nudlar med kyckling. Efter maten tänkte vi spela minigolf men receptionen var obemannad så vi fick nöja oss med boccia. Regnskurar och åska vandrar runt oss men här har det bara varit sol.

Dagens sträcka: 23 mil (Harran-Verdal-Tännfallet-Duved) + trippen in till Åre
Dagens väder: Halvklart till mulet (20-25 grader)

Måndag 10 augusti

Vaknade till halvklart väder. Beslut togs att fara och bada på Holiday Club. 1½ timmes bad blev det innan alla var trötta. Dusch och sedan upp på Åre by för att äta lunch på Max och sedan gå lite i butiker. Vid tvåtiden var vi redo att styra kosan hemåt.

Det blev ett stopp på OKQ8 i Gällö för att tanka och för att köpa glass. Precis när vi skulle sätta oss i bilen så blixtrade det och några sekunder senare började det ösregna. Vi hann med ytterligare en skur på vägen hem innan vi landade i Bergsåker strax före 18. Vi kunde snabbt konstatera att gräset vuxit en hel del och att Moa kunde äta sig mätt på alla bär som mognat.

Dagens sträcka: 28 mil (Åre-Gällö-Bergsåker)
Dagens väder: halvklart till mulet och några åskskurar (22-24 grader)

Sammanfattning

Nu är vi alltså hemma efter vår första riktiga sommarcampingtur med husvagnen. Alla har överlevt och alla är dessutom riktigt nöjd med trippen. Husvagnen har fungerat perfekt och vi har haft en otrolig tur med vädret. Vägarna har väl varit lite si och så mest pga vägarbetena. Vi har dock sett många som kört omkring på nödreservhjul så vi får vara glada att vi slapp punkteringar. Campingarna har överlag varit ok där Kolgården sticker ut som en pärla. Vi har inte fricampat någon natt men det kanske var lika bra så här första gången. Bilen har gått bra och snittförbrukningen ligger kring litern vilket känns bra med tanke på alla klättringar upp och ner för fjällen.

Nu laddar vi för vintern. Vagnen ska servas och en träkur ska byggas. Vi ska även försöka införskaffa en skoter med pulka så vi kan ta oss upp på fjället lite oftare. Bygget av kur kommer att läggas upp på webbsidan. Ser fram emot första helgen i fjällen....

Totalt ressträcka: 161 mil
Antal campingar: 6 st. (Lit, Gäddede, Kolgården, Tärnaby, Harran & Camp Duved)
Antal bad: 4 st. (Indalsälven i Lit, Volgsjön i Vilhelmina, Stor-Laisan i Tärnaby och badet på Holiday Club i Åre)
Besökta platser: Jamtli Östersund, Vilhelmina centrum, Laxfjället i Tärnaby, Tännfallet, Åre centrum & Holiday Club
Mest sedda filmer: Robotar & Rallyvurpor

Campingrecensioner

Här kommer korta kommentarer om de campingar vi stått på.

1.Lits camping

Var: 2,5 mil norr om Östersund längs E45 i Lit.

Läge: Ligger ganska fint vid Indalsälven och med egen liten badvik med badstrand

Service: Bra bemötande, i övrigt ingen synpunkt

Faciliteter: Ok. Inte särskilt nytt men det fungerar. Själva området skulle må bra av lite gräsklippning och slyröjning.

Städnivå: Helt ok

Att göra: Bad, lekplats, minigolf, fiske med mera

Pris: 195:- (inkl el)

2. Gäddede camping

Var: I Gäddede, 5 km från norska gränsen, 23 mil från Östersund

Läge: Ligger fint vid en sjö.

Service: Bra bemötande, i övrigt ingen synpunkt

Faciliteter: Både och. Fint allrum med tv och kök. Toaletter och dusch ganska trångt och gammalt. Området ok.

Städnivå: Helt ok

Att göra: Pool, badstrand, minigolf, tv-rum

Pris: 180:- (inkl el)

3. Kolgårdens camping & stugby

Var: 5 km väster om Vilhelmina längs vägen mot Saxnäs

Läge: Underbart läge vid Volgsjön. Gräsklädd udde med husvagnsplatser och fin skogsbacke med stugor.

Service: Jättetrevliga!

Faciliteter: Bra. Fint allrum med tv, dator och kök. Toaletter med duschar som man kan låsa om sig. Själva området är jättefint med sandstrand och välskötta ytor.

Städnivå: Bra

Att göra: Bad, fiske, båtuthyrning, tv-rum, dator.

Pris: 160:- (inkl el)

Betyg: 5

4. Tärnaby camping

Var: 2 km innan Tärnaby vid E12:an.

Läge: Fint läge vid Tärnaforsen.

Service: OK men tystlåtet bemötande.

Faciliteter: Knappt ok. Toaletter och duschar gamla. Kök ok. Litet allrum med tv och pingisbord. Själva området är mycket grus, långgräs och sly. Borde gå att göra mycket finare.

Städnivå: Ok men varför vanliga handdukar i tvättrummen

Att göra: Lekplats, fiske, tv-rum & pingis.

Pris: 190:- (inkl el)

Betyg: 2,5

5. Harrans camping, Norge

Var: Längs E6:an i Norge, ca 1,5 mil norr om Grong

Läge: Fint läge vid en älv.

Service: Ok.

Faciliteter: Knappt ok. Ganska slitna toaletter och dusch. Äckligt vid tömning av gråvatten och latrin. Bra lekplats med studsmatta. Fina stora gröna ytor för lek.

Städnivå: Ok

Att göra: Lekplats, minigolf, fiske, båtuthyrning.

Pris: 200 NOK (inkl el)

6. Camp Duved

Var: I Duved, ca 1 mil väster om Åre

Läge: Ok läge på en grässluttning med utsikt mot Åreskutan.

Service: Sällan på plats

Faciliteter: Servicehus var helt ok liksom reception. Själva området ser väldigt sjabbigt ut med ogräs, skrot, gamla husvagnar med mera. Kunde vara jättefint.

Städnivå: Bra

Att göra: Minigolf.

Pris: 170:- (inkl el)

Betyg: 2,5

Bildspel

Här är alla bilderna i ett bildspel. Klicka på fyrkanten i nederkant så kommer bilderna upp i helskärm.

Get the Flash Player to see this rotator.

Upp

Bilder

Här ligger lite bilder från vår resa. Klicka på respektive bild för att se dem i större format.

Lunch vid Indalsälven i Hammarstrand.

Hårt arbete på Jamtli i Östersund.

Kvällsdopp på campingen i Lit.

Morgonutsikt i Lit (badplats och lekplats)

På plats på campingen i Gäddede.

Emil inhandlade en customhoj på ICA i Gäddede.

Högsta punkten vid Stekenjokk är 876 m.ö.h.

Fikastopp vid Trappstegsforsarna.

Parkerat för kvällen på Kolgårdens camping utanför Vilhelmina.

Moa tyckte mycket om att kasta sten i sjön.

Fin kvällsmåne!

Bad igen - denna gång i Volgsjön. Även mamma och pappa badade.

Flyttade ännu närmare vattnet och fällde ut markisen - kanon!

Stannade på Tärnaby camping precis bredvid forsen.

På toppen av Laxfjället intagandes festis och bulle.

Puss på dig min lilla docka!

Kvällsdopp i Stor-Laisan. Solen värmde fortfarande rejält!

I dag åkte vi in i Norge.

Där var utsikten underbar på sina håll. Mycket snö på fjällen.

När vi hittat en camping åt vi glass och drack saft/kaffe.

Mamma och Emil nedanför Tännfallet.

Många kilometer i krypfart på vägarbetessträckor.

Boccia där knotten var den värsta motståndaren!

Åska och regn vandrade runt oss på kvällen i Duved.

Moa älskar att bada och åka rutschkana.

Lite lek på torget i Åre.