Bilder sommarsemester 2012

Äntligen på väg Camping hos Lotta & Peter Vi fick träffa familjens nytillskott: Amber Cruising på Power Meet
Karusellåkning på Gröna Lund Samlarbilar på leksaksmuséet Gammal buss på spårvägsmuséet De första drevs med andra hästkrafter
Många djur att se på Kolmården Fantastiks delfinshow tyckte barnen Tigern slappade i det fina vädret Hajar på lur i Tropicarium
Häftiga molnformationer Fina fisken på Aquarium Vasa sitter i foajén på Nordiska Muséet Där hittar man även vackra dukningar

Lunchstopp vid Gysinge Årets första tripp
Fikastopp i Kölsillre På (fel) plats i Storhogna Första middagen i vagnen Fika under markisen
Moa målar Grillunch på campingen Moa prövar fiskelyckan Förstugan färdigmålad

Regnbåge ca 1 kilo Promenad på fjället Andra trippen

Dagbok sommarsemester - del 1

Lördagen 7 juli
Vid tiotiden på förmiddagen rullade ekipaget ut från Grimvägen med sikte på Västerås. Trafiken på E4:an var ganska intensiv. Vi åt lunch på Tönnebro där man knappt kunde hitta plats att parkera. Vid tretiden var vi framme i Västerås. Jag och Peter riggade upp vagnen på uppfarten och efter en god middag gick vi ner och kikade på cruisingen som är höjdpunkter på Power Meet.

Söndagen 8 juli
Himlens alla portar har öppnat sig. Regnet vräker ner. Vi tog det lugnt, åkte ut till Erikslund och shoppade lite. På eftermiddagen var vi hos mormor och fikade.

Måndagen 9 juli
Bra väder. Vid elvatiden for vi till Jennifer och Oliver där vi åt lunch. Barnen lekte för fullt som vanligt. De följde sedan med oss och kikade på vagnen.

Tisdagen 10 juli
Nio på morgonen tog vi bilen och åkte till Stockholm. Där gick vi på Gröna Lund. Lagomt väder med halvklart och inte så varmt. Fram på eftermiddagen tänkte vi gå på Vasamuséet men kön var så lång att vi gav upp. Vi åkte i stället på Söder där vi besökte det kombinerade leksaks- och spårvägsmuséet som innehöll leksaker, bussar och spårvagnar. Vi var tillbaka i Västerås vid femtiden.

Onsdagen 11 juli
Återigen tidig avfärd. Denna gång till Kolmården. Det blev en intensiv dag med nya iinbanan, Delfinshow, titta på alla djur samt leka lekpark. Jag och Moa rundade dessutom av med att gå på Tropicarium. På vägen hem stannade vi på Mc Donald's i Katrineholm för lite mat i kvällssolen.

Torsdagen 12 juli
Mellandag. Idag har vi slappat och lekt lite efter två intensiva dagar. Dagen avrundades med middag hos mormor. Växlande väder med ömsom regn/hagel och ömsom sol. Häftiga molnformationer på kvällen.

Fredagen 13 juli
Barnen sov hos mormor i natt. I morse åkte vi till Stockholm med tåget. Där har vi strosat i Gamla stan, ätit lunch, åkt Djurgårdsfärja, besökt Aquarium och Nordiska Muséet samt shoppat lite. Efter att ha kommit tillbaka till Västerås med tåget så har vi ätit Kebabmiddag och bjudit på Mojitos.

Lördagen 14 juli
Vi var lite slöa i morse. Klockan visade 10.40 innan vi rattade ut från Västerås. Lunchstoppet blev därför redan i Gysinge där vi hade picknick-lunch. Hemma i Bergsåker var vi strax före 16. Skönt att landa hemma en sväng även om vi längtar ut att campa på riktigt!

Sammanfattning
Denna första tripp blev åtta dagar lång. Vi har avverkat totalt 146 mil varav 70 med bil & vagn, 54 med endast bil samt 22 med tåg.

Dagbok sommarsemester - del 2

Tisdagen 17 juli
Vid halv tre på eftermiddagen lämnade vi Bergsåker. I Kölsillre stannade vi för att fika och kasta lite macka i vattnet. Strax före 18 var vi uppe i Storhogna. Här var det lugnt. Endast två vagnar bebodda men hela 29 vagnar kvar. Vi ställde oss på grannens plats och så gjorde vi första middagen i nya vagnen (tacos/fajitas).

Onsdagen 18 juli
Ganska grått och kallt i morse. Förmiddagen ägnades därför åt att åka till Vemdalen där vi handlade kläder och mat. På vägen tillbaka var vi och tittade på nya tomt- & stugområden. Efter lunch började vi måla och vi har hunnit måla hela förstugan en strykning. Eftermiddagsfikat tog vi under markisen som vi fällt ut. I kväll blev det miljarder knott ute. Daniel, Frida, Tim och Noel kom nu i kväll också.

Torsdagen 19 juli
Soligt idag. Vi hann måla två omgångar på förstugan. På eftermiddagen gjorde vi en tripp till Vemdalen där det var marknad. Vi hade med oss fika som vi åt upp på en gräsplätt inne i byn. Barnen har lekt tillsammans med två tjejer som också är här.

Fredagen 20 juli
Vaknade till ett rejält regnrusk! Regnet har strilat mer eller mindre hela dagen. Vi åkte och handlade lite mat. Vi tog en promenad upp till hotellet men det var stängt. Vi åkte till Varggranstjärn och provade att fiska men fick tyvärr inget. Sent i kväll sken det upp så nu hoppas vi på en bättre morgondag!

Lördagen 21 juli
Idag har vi målat klart förstugan. Halvklart väder. Vi åt lunch i grillkåtan och sedan åkte jag och Daniel tillbaka till Varggranstjärn för att fiska. Jag fick en regnbåge på ca 1 kg som vi grillade och åt upp i kväll.

Söndagen 22 juli
Bäst väder på förmiddagen. Då gick vi en promenad på fjället här i Storhogna. Vi var ute i 1,5 timme och tog en fikapaus högst upp i slalombacken. Lunch åt vi i grillkåtan och på eftermiddagen tog vi det mest lugnt.

Måndagen 23 juli
Vi hade bestämt dagen innan att om det var bra väder så åkte vi upp mot Funäsdalen och om det var dåligt väder så åkte vi hem. Vi vaknade till blåst och regn så vid 10.30 så styrde vi kosan hemåt. En tankning i Rätansbyn och ett lunchstopp på rastplatsen i Kölsillre innan vi landade hemma vid tretiden.

Sammanfattning
Inte så många mil denna gång. Ca 50 varav 41 med vagnen. Övriga mil har varit småsvängar till Vemdalen. Fortfarande inte en endaste natt på "extern" campingplats!