Bilder sommarsemester 2013

Här är dokumentation från 2013 års sommarsemester med husvagnen. Småbilderna längre ned på sidan är klickbara för att kunna se bilderna i större format.

Resa 1

Avfärd från Bergsåker Johannisholms camping Kubbspel människa mot knott! Blåbärsplockning runt campingen
Mycket kort husbil som granne Mörka skyar och lite muller! Snett tält pga lutande tomt! Långbord i tältet
Stranden på campingen Kyrkviken lite från ovan Härlig havsutsikt! Vacker solnedgång!
Bad och lek på stranden Paintball i Grebbestad Ännu en bergspromenad Blommor i solnedgång
Solen försvann i diset Fika i Lysekil... ...där en mås var dörrvakt! Grillfest på campingen
Krabbor på botten Uddevallabron Stranden vid Hansagård Uppställda i Falkenberg
Emil gasar på Liseberg Universeum Jag är en astronaut! Är det någon som frustar bakom mig???
Lite eftermiddagsfika - rabarbermazarin Ullaredsshopping Moa på ön utanför campingen Äventyrsgolf
Moa är nygipsad Vacker kväll Bad även med gips Sista kvällen på Hansa
Lunch vid Isaberg Polkagrisshopping Middag i Gränna hamn Vacker skymning över Vättern
243 steg kvar till Grännaberget Äntligen uppe! På färjan till Visingsö 1100-talsborgen
Slottsruinen Visingsö Ljuständning i Brahekyrkan Trampbil i kvällssolen Lunchstopp vid Hammarsundet

Sammanfattning resa 1

Denna första tripp blev 16 dagar lång. Via Johannisholm tog vi oss ned till Strömstad och den underbara pärlan Kyrkvikens familjecamping. Efter tre nätter drog vi vidare till Falkenberg som också var en bra camping men mer av storcampingskänsla. Efter diverse utflykter så drog vi efter en vecka vidare till vackra Gränna och sedan via Västerås hem igen. Totalt har vi kört knappt 260 mil varav drygt 180 med husvagnen på. Vädret har varit fantastiskt bra och om man bortser från Moas brutna arm så har vi haft det jättebra!

Dag 1: Bergsåker - Alfta - Johannisholm
Dag 2: Johannisholm - Resö
Dag 3: Resö - Grebbestad - Resö - Strömstad - Svinesund - Resö (utan husvagn)
Dag 4: Resö - Lysekil - Resö (utan husvagn)
Dag 5: Resö - Falkenberg
Dag 6: Falkenberg - Göteborg (utan husvagn)
Dag 8: Falkenberg - Ullared (utan husvagn)
Dag 11: Falkenberg - Gränna
Dag 12: Gränna - Visingsö - Gränna (utan husvagn)
Dag 13: Gränna - Västerås
Dag 15: Västerås - Surahammar (utan husvagn)
Dag 16: Västerås - Bergsåker

Resa 2

Lunchstopp efter E14 Blåbärsplockning vid campingen Grillen är tänd! Härlig kväll med utemiddag!
Kossor på vägen... ...liksom renar på många ställen! Uppe på Flatruet Fin fors
Eftermiddagsfika i Funäsdalen Tacomiddag hemma på campingen Lummig bäck att följa.. ...upp till Fettjeåfallet
Emil är Simba i Lejonkungen Massor med blåbär i skogen Uppe på Vargen Bra med fyrkrafsare när man ska upp på Vargen!

Dagbok sommarsemester - del 1

Tisdagen 9 juli
Halv tio lämnade vi Bergsåker efter att ha lämnat över bevaknings-, vattnings- & posttömningsansvaret till grannarna som är hemma och renoverar huset.
Vid tolvtiden nådde vi Alfta där våra vintercampinggrannar Jocke, Linda, Robin och Tindra bor. Där blev vi bjudna på lunch och kaffe. Tyvärr innebar det också att Mia fick se deras enormt stora och fina kök. Nu blir det press att fixa köket hemma...
Vidare ner till Mora där vi stannade och köpte glass. Ytterligare fyra mil efter E45:an nådde vi vårt första etappmål, Johannisholms camping. Det var lugnt så vi fick välja plats själva. Ut med markisen och fram med mat (Lasagne). Sedan kubbspel, diskning och blåbärsplockning. Lite allsång på tv:n och sedan nattning. Dagens etapp blev ca 34 mil lång.

Onsdagen 10 juli
Halv tio lämnade vi Johannisholm och färden gick på E45:an genom Värmlandsskogarna. Smalt och bitvis ganska skumpigt. Ett och annat vägarbete. Vi tänkte stanna på någon rastplats vid lunch men som vanligt så lyste dessa med sin frånvaro. Det blev i stället McDonalds i Säffle efter lite snurrning för att hitta plats för ett 13-14 meters ekipage.
Vid 16-tiden kom vi fram till Kyrkviken på Resö. De sista kilometrarna var av mycket smal karaktär. Mysig camping där man står lite hur som helst mellan tallarna. Vi fick plats precis bredvid Lotta och Peter som även hjälpte oss upp med förtältet. På med grillen och så dukade vi långbord i vårt tält. Kvällssol och havsutsikt ramade in vår middag. Efteråt gick vi ned på stranden och kände på vattnet som inte var så kallt som man kunnat tro. Klättrade även upp på berghällarna för att titta på utsikten och knäppa lite kort. Efter lite slöprat i tältet så nattade vi in vid 23-tiden. Dagens etapp blev ca 38 mil lång.

Torsdagen 11 juli
Vid niotiden lämnade totalt 15 personer ur de sex familijer som känner varandra campingen. Målet var Grebbestad och paintball. Mathias, Emilie, Peter och Rasmus åkte i en bil. Vi delade upp oss i tre lag och spelade i två timmar. Varmt men kul! Under tiden solade och lekte Moa, Emil, mamma och Lotta på stranden. Efter en gemensam lunch så åkte pappa, Emil och Peter till Stömstad och till Nordby där vi shoppade loss på godis och mat. Till middag blev det fajitas återigen med långbord i vårt tält. Därefter bergspromenad för Moa och pappa, lite badminton och boccia samt en avslutande kvällspromenad för mamma och pappa. Ingen etapp idag men väl lite utflykter på 4-5 mil.

Fredagen 12 juli
I morse var vi slöa och klev inte upp förrän vid halv tio. Efter frukost begav vi oss ned på stranden där vi slöade och solade. Barnen badade.
Till lunch åt vi rester och därefter åkte vår familj ned till Lysekil där vi fikade, shoppade och strosade runt. På vägen hem tog vi turistvägen som bjöd på en hel del fina ställen. Vi hann även med en mjukglass i hamnen i Grebbestad innan vi kom tillbaka till campingen. Här var det grillfest i kväll. Varje sommar så bjuder shoppingcentret Nordby alla på campingen på mat och underhållning. Grillat kött, kyckling, hamburgare, korv, potatisgratäng med mera. Dock inte så bra logistik så många fick köa länge! Dagen avslutades med en numera obligatorisk klippromenad. Vi stannade på bryggan och spanade in krabbor, sjöstjärnor och olika fiskar på botten. Ännu en dag med sol! Inte heller idag någon etapp men en utflykt på ca 15 mil.

Lördagen 13 juli
Upp i tid och käkade frukost. Sedan packning och tältrivning. Strax före halv elva rullade vi iväg från Resö. Lunchpaus på rastplats strax innan Göteborg samt en tankpaus strax därefter. Vid tretiden var vi på Hansagårds camping i Falkenberg. Trångt att komma in men det gick bra. Mammorna och barnen kollade in stranden och campingen medan Mathias, Peter och Rasmus reste bägge tälten. Som belöning fick de ett bad i havet som var ganska varmt. Hämtpizza till mat och sedan lite spel och slapp i tältet. Soligt hela dagen med lite dis. Dagens etapp blev 26 mil.

Söndagen 14 juli
Strax före tio drog vi mot Göteborg. Först gick vi på Liseberg där vi åkte karuseller, åt lunch, gjorde spelhuset, spelade på diverse chokladhjul och åkte några karuseller till. Därefter gick vi på Universeum och kollade på djur, dinosaurer och astronauter. Vid sextiden åkte vi mot campingen igen. Stannade på McD i Varberg och käkade middag. Alla trötta i kväll! Dagens etapp (utan husvagn) blev ca 21 mil.

Måndagen 15 juli
Första molniga dagen som dessutom var blåsig. Tog det lugnt på förmiddagen. Efter lunch åkte vi en sväng in i själva Falkenberg. På vägen hem köpte vi med oss fikabröd för lite gofika. Grillade kött och kyckling till middag.

Tisdagen 16 juli
Upp i ottan för att åka till Ullared. Där spenderade vi fem timmar och mycket pengar. En full kundvagn hade vi med oss ut! På eftermiddagen blev det rejält soligt och varmt så vi gick ned på stranden och ut på ön som ligger precis utanför. Efter en god middag så gick vi upp till receptionen och spelade äventyrsgolf som moster vann! Dagens utflykt blev ca 7 mil.

Onsdagen 17 juli
I går kväll när vi spelade minigolf så ramlade Moa och gjorde illa armen. Vi trodde inte det var så farligt men i morse var den svullen och ond så idag har vi i tur och ordning varit till läkaren, till röntgen, till läkaren, till akuten, till röntgen och till akuten. Anledningen var ett brott på armen ovanför armbågen. Tråkigt för Moa för nu blir det inget mer bad eller studsmatta på många veckor. Tråkigt också att spendera en solig dag i olika sjukhusrum. Emil fick dock vara med Viimnes så han har badat och lekt. Lilltjejen var vid ganska god vigör i kväll och det är väl huvudsaken. Dagens "utflykt" blev ca 6 mil.

Torsdagen 18 juli
Soligt men blåsigt. På förmiddagen solade vi vid vagnen för att efter lunch bege oss ned på stranden. Mycket blåst så Emil satt med badrock men vi andra lapade sol. Pappa badade i höga vågor och tillsammans med Moa så byggdes även ett sandslott. Hela dagen har gått bra trots gipset! I kväll har vi ätit räkor och druckit vitt vin som en avslutning på denna gemensamma semesterdel. I morgon åker Viimnes hem medan vi fortsätter mot Gränna. I kväll strax efter nio fick vi ett ryck och gick ut och packade alla saker samt rev tältet. Lite pyssligt eftersom det blåste en hel del och började skymma men på 50 minuter så var vi färdiga. Nu kan vi ta det lite lugnt i morgon i stället! Ingen utflykt eller etapp idag om man inte räknar trippen till mataffären!

Fredagen 19 juli
Vi lämnade Falkenberg strax efter tio. Soligt men blåsigt. Vid tolvtiden hittade vi en fin rastplats vid Isaberg där vi lagade korv och makaroner som vi åt ute. Vid tvåtiden rullade vi in genom Gränna som är MYCKET trångt med husvagn i semestertid. Vi fick en bra plats på campingen och riggade upp markis, matta och möbler. Tog lite fika och sedan en promenad runt campingen. Jättefint servicehus precis bredvid där vi står. Sedan for vi upp till centrum där vi gjorde alla butiker + turistbyrån. Tillbaka till husvagnen och sedan en promenad till hamnen där vi åt middag. God laxplanka! Lite slapp i vagnen medan solen sänkte sig och spred underbara färger över kvällen. Dagens etapp blev ca 23 mil.

Lördagen 20 juli
Molnigt när vi vaknade men vi hann knappt äta frukost förrän solen strålade igen. Vi tog bilen upp till centrum och därifrån promenerade vi upp på Grännaberget där vi tittade på utsikten och åt glass. Lunch intogs vid husvagnen och sedan tog vi färjan ut på Visingsö där vi tittade på ruiner, kyrkan samt hamnen. Tillbaka på fastlandet handlade vi pizza som åts i solgasset vid husvagnen. Därefter gick vi och hyrde trampbil och medan barnen trampade så promenerade vi runt campingen i en timme. Nu har vi rivit markisen och gjort klart för avfärd i morgon bitti. Fantastisk dag! Har väl kört 2-3 mil och åkt båt några kilometer.

Söndagen 21 juli
Strax före tio hade vi checkat ut och var på väg från Gränna. Vädret var som vanligt soligt. Vi tog turistvägen mot Ödeshög och sedan vidare upp mot Motala. Många fina ställen och sevärdheter efter denna väg. Lunchen intogs vid en rastplats strax söder om Askersund. Vi hann även med ett tanknings- & glassätningsstopp i Arboga innan vi vid tretiden anlände till Västerås och Viimnes. Här har vi ätit en god middag och spelat kubb. Dagens etapp blev ca 29 mil.

Måndagen 22 juli
Idag har vi bara slappat i Västerås. Det blev lite shopping också bland annat en torkvinda till husvagnen och ett par hörlurar till Moa.

Tisdagen 23 juli
Även idag blev det en tur till Erikslund. Diverse inköp samt en lunch på IKEA. Därefter åkte vi ut till Helena, Peter och Sigge i Surahammar för lite eftermiddagsfika. Direkt därifrån hem till mormor för intagning av hemgjorda pannbiffar, potatis, öl och snaps. Lite kortspel och slutligen en titt på allsången på tv. Något konstigt hände också. Det började falla något från himlen som tydligen heter regn. Detta har inte hänt på hela semestern!!

Onsdagen 24 juli
Avfärd från Västerås vid 09.45. Lunchstopp på Högbacka rastplats/parkering och hemkomst ca 14.45. Mycket trafik på E4. Skönt att vara hemma igen även om det finns ett sug att hinna med en sväng till innan semesterns slut. Detta är den längsta sammanhängande resa vi gjort med husvagn och det har fungerat riktigt bra. Passaten har gjort ett bra jobb som dragbil och snittat 1,06.

Dagbok sommarsemester - del 2

Torsdagen 1 augusti
Vid elvasnåret lämnade vi Bergsåker. Stannade på en rastplats efter E14 och gjorde lunch. När vi närmade oss Jämtlandsgränsen började det spricka upp. Framme i Storhogna var det fint väder. Vi bjöd Jan-Erik på fika och sedan gick vi en bit upp i skogen och plockade blåbär. Sedan blev det lite körning med radiostyrda bilarna innan grillen åkte fram. Dukade på grannens trall och satt och åt och njöt fram till halv åtta då det blev två parti kubb. Solen dalade vid niotiden och då gick vi in. Dagens etapp blev 20,5 mil.

Fredagen 2 augusti
Vid tiotiden åkte vi. I Hede svängde vi och åkte grusväg via Nysätern och Messlingen upp till Flatruet. Kossor och renar kantade vägen lite varstans. Uppe på fjället grillade vi korv och spelade boccia. Sedan åkte vi mot Funäsdalen. Stannade vid en fin fors. Åkte sedan till det legendariska handelstältet i Funäsdalen. Tankning, fika på Café Loftet samt ICA-handling innan återfärd till Storhogna. Tillbaka vid sextiden och eftersom det återigen var en fin kväll så blev det utemiddag, denna gång tacos. Dagens utflykt (utan vagn) blev 24 mil.

Lördagen 3 augusti
Vid tiotiden gav vi oss iväg ned till Klövsjö och parkerade på sörsidan sjön för att ta den 2 km långa stigen upp till Fettjeåfallet. Härlig lummig bäckdal man följer men sista biten var väldigt stenig och brant. Väl uppe pausade och fikade vi innan vi begav oss tillbaka. På vägen hem plockade vi nästan en hel hink blåbär eftersom det var som en blå matta i skogen. Lunch vid husvagnen och sedan lite slappande innan dusch för alla. Vid sextiden gick vi upp på hotellet och åt middag. Väldigt varm dag men en hel del sol men nu i kväll började det regna. Dagens utflykt ca 2 mil utan husvagn.

Söndagen 4 augusti
Vi tog det lugnt på förmiddagen. Pappa gick en sväng från campingen och letade upp lite hjortron. Lunch grillade vi på öppen eld i grillringen. På eftermiddagen åkte vi upp på Vargen där vi gick på fjället, fikade, plockade bär och fiskade. Ingen fiskelycka denna gång. Halvklar dag som sken upp allt mer så i kväll blev det åter utemiddag som följdes upp av lite bocciaspel och körning med radiostyrda bilarna. Dagens utflykt ca 3 mil utan vagn.