Bilder sommarsemester 2014

Här är dokumentation från de två resor vi gjorde sommaren 2014. Bilderna på sidan är klickbara.

Resa 1

Resa 2

Fika vid Gimåns rastplats Åre Torg
Utsikt från Copperhill Altanen på hotellrummet
Kabinbanan på väg upp Många skärmflygare
På Åreskutans topp Snö lite här och var
Fina ställen En liten renhjord
Middag på O´Learys terass Tännforsen
Tännforsen Handölsforsarna

Våra rutter.

Den första trippen gjordes med husbil och blev ca 155 mil lång. Den andra trippen gjordes med personbil och den blev ca 70 mil lång.

Tripp 1:
Dag 1: Bergsåker - Junsele (19 mil)
Dag 2: Junsele - Hoting - Hällingsåfallet - Gäddede (24 mil)
Dag 3: Gäddede - Stekenjokk - Fatmomakke - Trappstegsforsen - Kolgårdens camping (24 mil)
Dag 4: Kolgårdens camping - Arvidsjaur (22 mil)
Dag 5: Arvidsjaur - Luleå - Pite Havsbad (22 mil)
Dag 8: Pite Havsbad - Bergsåker (46 mil)

Tripp 2:
Dag 1 Bergsåker - Åre (28 mil)
Dag 3: Åre - Tännforsen - Handöl - Åre (15 mil)
Dag 4: Åre - Östersund - Bergsåker (28 mil)

Dagbok sommarsemester - del 1

Då husvagnen såldes ganska sent på våren så hann vi inte förbereda någon semester. En avbokning på en husbilsfirma i stan gjorde dock att vi på kort varsel kunde hyra en husbil i 1,5 vecka. Detta var något helt nytt. Å ena sidan smidigt och lättsamt och roligt att alla andra husbilar hejade. Å andra sidan minimalt med utrymme mot vad vi var vana vid vilket gjorde det hela lite ansträngt ibland! En erfarenhet rikare blev vi i alla fall. Vi kan nog tänka oss husbil när barnen är utflugna men i väntan på det så siktar vi nog på att hyra husvagn i stället! Här följer en berättelse om vår tripp.

Lördagen 5 juli
Vi åkte från Bergsåker på morgonen. Siktet var inställt på Junsele camping och djurpark. Väl i Junsele så checkade vi in direkt på campingen och fick en plats. Campingen var ok men inte mer. Bra kiosk och bra utrymmen men inte direkt nyrenoverat. Eftermiddagen ägnades åt att gå på Junsele djurpark vilket är trevligt även om inte heller den är i toppskick! På kvällen spelade vi minigolf på banor som lutade och var fulla med barr. Kanske därför Mia vann!?!

Söndagen 6 juli
Checkade ut ganska tidigt och styrde mot Hoting där vi stannade på Ivars bilmuseum. För en bilnörd så var det riktigt roligt med många bilar och även en del modellbilar. Vi tog en genväg över mot Gäddedevägen och den var grusväg. Då lärde vi oss att en husbil skramlar värre än en stadsbuss på lite sämre vägar! Lunch intogs på en rastplats efter vägen. Framme i Gäddede styrde vi direkt mot Hällingsåfallet. Vacker plats som dock var kraftigt bebodd av broms! Tillbaka till Gäddede och campingen som vi bott på tidigare. Campingen ligger fint men det är lite grusigt/dammigt där. Barnen gick och badade i den fina poolen och på kvällen kastade vi macka i den vackra sjön.

Måndagen 7 juli
Tidigt iväg igen. Började klättringen upp mot Stekenjokk. Det är så fint uppöver där i Jorm och Stora Blåvattnet. En ren njutning att åka om man bortser från den knaggliga vägen som dock var på väg att renoveras. Vi stannade vid ett vattenfall innan vi kom upp till Stekenjokk. Där fyndade Mia ett halsband hos en knalle som stod med husvagn mitt på fjället. Vi började klättra ner igen på andra sidan och styrde sedan till Fatmomakke där vi åt lunch. Vi promenerade där och kikade på alla gamla byggnader. Vidare ned till Trappstegsforsen och ett obligatoriskt fotostopp. Sedan vidare ner till vårt favoritställe: Kolgårdens camping i Vilhelmina. Det är tredje gången vi är där och vi gillar det. Tyvärr så är den nya restaurangen stängd på måndagar så vi fick snällt laga mat i husbilen i stället.

Tisdagen 8 juli
Vi drog E45:an norrut. Stannade norr om Sorsele för lite lunchfix men även här mycket bromsar. På eftermiddagen kom vi till Arvidsjaur där vi stannade och strosade runt lite + att vi shoppade lite. In på campingen och nu var det rejält hett. Upp med alla luckor och fönster och iväg till campingens badplats. Senare på kvällen hyrde vi trampbil och gick runt lite.

Onsdagen 9 juli
Nu drog vi mot kusten med siktet inställt på Luleå. Riktigt het dag. Vi åt lunch inne i Luleå och gick runt och shoppade lite. På eftermiddagen styrde vi söderut till Pite Havsbad. Oj vad mycket folk. Detta ställe är ju helt otroligt både till storlek och utbud. Vi gick runt och spanade in allt innan vi gjorde middag. På kvällen hade vi köpt biljetter till Diggiloo som höll till på stranden. Fantastisk kväll med fint väder och bra underhållning!

Torsdagen 10 juli
Heldag på Pite Havsbad. Vädret var fortsatt fint men nu lite svalare. Vi badade i havet, utforskade Skeppet, lekte i lekparken och shoppade i butikerna.

Fredagen 11 juli
Ännu en solig dag i Piteå. Ytterligare ett havsbad och nu även ett bad inne på äventyrsbadet. Minigolf och trampbilar hann vi också med.

Lördagen 12 juli
Dags att checka ut från Pite Havsbad. Planen var inställd på att åka på någon camping mellan Övik och Umeå men eftersom det fortfarande var pålandsvind och vi var ganska så trötta så åkte vi hela vägen hem i stället. Vi gjorde lunch norr om Umeå och vi fikade vi Höga Kustenbron.

Totalt så bodde vi åtta dygn i husbilen. Vi åkte ungefär 155 mil på dessa dagar. Vädret var jättefint!

Dagbok sommarsemester - del 2

Vår andra tripp gick med bara bil upp till Åre där vi hade bokat rum på Holiday Club. Även detta en favorit som vi varit till flera gånger tidigare.

Måndagen 21 juli
På eftermiddagen lättade vi från Bergsåker. Soligt och varmt väder. Vi hade med oss en fikakorg som vi stannade och åt på rastplatsen vid Gimån väster om Bräcke. På plats i Åre checkade vi in och sedan gick vi upp på byn och åt middag. Därefter tog vi bilen upp till Björnen och Copperhill för att kika på alla häftiga hus där uppe. Strålande vacker kväll.

Tisdagen 22 juli
Vi tog kabinbanan upp på Skutans topp på förmiddagen. Från toppstation vandrade vi upp till toppstugan där vi njöt av utsikten, fikade och kollade på skärmflygarna som kastade sig ut. Det var så varmt där uppe att man svettades i shorts och t-shirt. På vägen ner så hittade vi på en renhjord. Vi åt lunch på toppstationens restaurang innan vi åkte ner igen. Vi strosade lite på byn på eftermiddagen innan vi spelade minigolf och åt mat på hotellet.

Onsdagen 23 juli
Vi tog bilen och åkte till Tännforsen. Vidare sedan till Handöl där vi kikade på forsen och museet samt åt lunch. På vägen tillbaka stannade vi vid Gevsjön där det var en badplats. Vi har aldrig varit med om en mer långgrund sjö. Vi gick nog 200-300 meter rakt ut och då gick inte vattnet ens upp till badbyxorna. Superfin botten och varmt vatten dock. På kvällen gick vi upp till Werséns och åt middag.

Torsdagen 24 juli
Vi checkade ut på förmiddagen och styrde hemåt. I Östersund stannade vi och shoppade lite samt åt lunch. Därefter blev det hemfärd till Bergsåker.

Denna andra tripp tog fyra dagar. Vi åkte ca 70 mil. Vädret var åter fantastiskt!

Denna sommar blev en blandning av nytt och gammalt. Vi besöket mest ställen som vi tidigare varit på men vi testade husbil vilket var helt nytt. Vädret har varit så bra som det kan vara!